فیلمی که متوسطش هم عالی است

علیرضا معینی

موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر، روایتگر چند داستان کوتاه و به هم پیوسته از زندگی شهید مهدی باکری و برادر شهیدش حمید باکری است. هادی حجازی فر خودش ایفاگر نقش اصلی فیلم، یعنی شهید مهدی باکری است.

شاید یکی از نقاط ضعف فیلم همین باشد. بازیگری که همه ایفای نقش دلپذیرش در فیلم ایستاده در غبار را به خاطر دارند، بعد از بازی در نقش شهید احمد متوسلیان، این بار نقش شهید حمید باکری را بازی می کند و مخاطب شاید در برخی مواقع ذهنش به سمت ایستاده در غبار برود. شاید خیلی از اکت های حجازی فر در دو نقش متفاوت، یکسان باشد. اگر حجازی فرِ کارگردان، فرد دیگری را برای نقش شهید مهدی باکری انتخاب می کرد، نتیجه کار بهتر می شد.

فضای فیلم و مدل فیلمبرداری و طراحی صحنه و … ، مدام مخاطب را به یاد ایستاده در غبار می اندازد و بازی حجازی فر هم به این دلایل اضافه می شود و از این جهت می توان گفت که کارگردانی کار متوسط است نه در سطح عالی.

با تمام این انتقادات، موقعیت مهدی یک فیلم متوسط به لحاظ کارگردانی و سایر مسائل فنی است ولی ساخت این گونه فیلم های متوسط هم عالی است. فیلمی درباره یکی از شخصیت های اصلی دفاع مقدس که می تواند مخاطبش را بخنداند و بگریاند. موقعیت مهدی در ایجاد صحنه های احساسی قوی عمل کرده و روی مخاطبش تاثیر می گذارد.

حتما از این دست فیلم ها ارزش دیده شدن دارند و از آنجایی که موقعیت مهدی یک سریال چند قسمتی است، احتمالا برخی ایرادات و کاستی های فیلمنامه در نسخه سینمایی، هنگام پخش سریالش از تلویزیون جبران شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا