موقعیت مهدی ادامه روایت فتح آوینی

حامد بامروت در خصوص فیلم موقعیت مهدی ساخته هادی حجازی فر نوشت:

بگذارید دوباره تکرار کنم که گول پوسترها و رپرتاژها و روابط عمومی ها را نخورید ، خیبری سوز داره، دود نداره. فیلم های خوب امسال با وقار و سربلند درحال حرکت اند و جلو می روند و کار میکنند با مخاطب و در سینمای ایران باقی می مانند.

“موقعیت مهدی” مثل نوشابه های شیشه ای دهه شصت است. با هر جرعه یک بار شیشه را نگاه می کردیم که نکند بی هوا تمام شود و هنوز تشنه
باشی … و من هنوز تشنه ام .

به گمان من اگر آوینی بود و می خواست فیلم داستانی بسازد چیزی شبیه موقعیت مهدی میساخت. قصدم شباهت فرد اوینی به فرد حجازی فر نیست، بلکه ادامه روایت فتح بودن کار اول حجازی فر است.

چگونه سینمای آوینی به میانه جنگ می رفت و صلح نشان میداد؟ از میانه ی آتش، بهشت نشانی میگرفت؟ از دل خون، شهید بیرون می کشید و بر کرانه ابدی و ازلی می نشاند؟ موقعیت مهدی همان کار را با میزانسن و نور و کات و دکوپاژ و بازی می کند.

موقعیت مهدی نه به دام تنگه ابوقریب ضدجنگ می افتد و نه به مسیر داکیودرام ایستاده در غبار میرود. موقعیت مهدی خودش است، حاصل تصرف حجازی فر بر تکنیک سینما.

هادی حجازی فر می توانست مثل بعضی دیگر مقهور تکنیک و ابزار و انفجار و سرگرم به رخ کشیدن تکنیک باشد. اما عجیب آرام است و بی ادعا و البته باهوش .

در سکانس خواستگاری مهدی از خانم مدرس در یک سکانس پلان با نمایی فول شات نشسته، تنها با ۱۵ درجه تغییر زاویه نشستن، هم شخصیت پردازی می کند، هم اتمسفر می سازد، هم نشانه شناسی دهه شصت ایجاد می کند، و هم طنز ایجاد میکند. این تسلط و سکینه در به کارگیری تکنیک برای خلق فرم متناسب با محتوا عالی است، عجیب است برای یک کارگردان اول.

هادی حجازی فر در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر به طرز عجیبی روی جزئیات فیلمنامه و کارگردانی و بازی تمرکز دارد. عجیب است وقتی میفهمی بار اصلی تهیه و تولید هم به دوش خودش بوده است.

اغراق نمیکنم ولی بدانید صحنه های جنگی “موقعیت مهدی” از بهترین صحنه های جنگی سینمای ایران است. با یک دوربین عالی از وحید ابراهیمی و لحنی کاملا متفاوت از دوربین هادی بهروز در کارهای مهدویان .

“موقعیت مهدی” نسخه سینمایی سریال ۷ قسمتی “عاشورا” است که توسط سیمافیلم و سازمان صداوسیما ساخته شده است. اگر سینمایی اش این باشد خوشا به حال ما و سریال اش . “موقعیت مهدی” هم مثل “بدون قرار قبلی” نون زیست سالم و شریف کارگردان هایشان را می خورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا