سعید تشکری، خادم امام غریب

سعید تشکری نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و داستان نویس موفق معاصر، پرکارترین نویسنده در نوشتن از مشهد و ماجراهای تاریخی و مذهبی آن بوده است. او متولد قوچان و فارغ التحصیل ادبیات نمایشی بود و به دلیل ابتلا به کرونا در 19 بهمن 1400 درگذشت. داستان های او که برخی در حوزه تاریخ معاصر و برخی دربردارنده سیره معصومین است، محمل مناسبی برای آشنایی با تاریخ انقلاب اسلامی، سرگذشت ائمه بزرگوار و سیر مبارزاتی ایشان است.

🔻برخی از کتاب های او چنین است:

🔹بار باران؛ منتخب کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی پور، داستان زندگی گوهرشاد بیگم، عروس تیمور و ماجرای ساخت مسجد گوهر شاد است که توسط انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.
🔹وسنی؛ شامل خاطرات دوران نوجوانی او در قالب داستان است که توسط نشر ستاره ها منتشر شده است.
🔹سبز آبی؛ رمانی تاریخی با محوریت زندگی یکی از سادات رضوی در ایران است که نشر کتاب نیستان آن را منتشر کرده است.
🔹پاریس پاریس، اوسنه گوهرشاد و رژیسور؛ سه رمانی هستند که در هر سه قیام تاریخی مردم مشهد، ماجرای کشف حجاب در زمان رضاخان و کشتار متحصنین مسجد گوهر شاد، محور اصلی داستانی عاشقانه قرار گرفته اند. رژیسور را نشر سوره مهر، پاریس پاریس را انتشارات کتاب نیستان و اوسنه گوهر شاد را به نشر روانه بازار نشر کرده است.
🔹سه گانه ولادت؛ ( کتاب های ولادت، سیمیا و شاه بهار) روایت زندگی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) با حضور شخصیت های پارسی است که توسط کتاب نیستان منتشر شده است.
🔹چهار فانوس؛ چهار داستان از زندگی نواب اربعه است که چگونگی شبکه ارتباطی شیعیان با رهبر خویش را در خفقان جامعه وقت نشان می دهد و توسط انتشارات جمکران منتشر شده است.
🔹آبی ها؛ سرگذشت پزشکی را با محوریت زندگی امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) روایت می کند که دیگر نمی خواهد در بند قدرت راهبان بماند، این کتاب در به نشر منتشر شده است.
🔹مفتون و فیروزه؛ رمان دو جلدی و ارزشمند انتشارات کتاب نیستان است که روایت عاشقانه ای را در بستر مبارزات انقلابی مردم مشهد و قوچان در سال های 55 تا 57 به تصویر می کشد.
🔹هرایی؛ سرنوشت خانم پزشکی را روایت می کند که بسیار متعهد است و نویسنده با این داستان عدم وجود تعهد در جامعه را نشانه گرفته و نقد کرده است، نکته جالب توجه این رمان، گویش دری یکی از شخصیت های داستان است. این کتاب نیز توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

🔸سعید تشکری گفته بود: “نوشته شدن و نویسنده ماندن همیشه آرزوی من بوده و فرجامی است که از پس هزار تحقیر و نفرت و حتی رها ساختن همه روزهایی که به ظاهر همه امور بر چرخه‌ روزمرگی می‌چرخید و من رهایش کردم.
رها ساختن میز مدیریت تا رهایی از تولیدهای گلخانه‌ای برای مدیران و تماشاگران خاص را من گذراندم و اکنون انگار اصلا آن جاها نبوده‌ام تا جایی رسیده که برخی اعلام می‌کنند سعید تشکری از اول هم نویسنده بود و نه کارگردان تئاتر و تلویزیون.
این برای من بر آورده شدن همان آرزوست. من ساده و صمیمانه تا نفس دارم کاتب و نویسنده بارگاهی‌ام که با قلمش و خرده هوش و ذره دانشش خادمی امام غریب را با نوشتن می‌کند تا حکی از او برای این نام و بام و عاشقانش به یادگار بماند. شاید روزگاری پس از روزگار من اگر نویسنده‌ای خواست خودش و نوشتن و زندگی‌اش را وقف غریب خراسان کند بسم‌الله‌ش را من گفته باشم!”

🔻کارنامه او نیز نشان می دهد که او بر همان عهدی که بسته بود باقی ماند، روحش شاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا