سقائیان: بودجه «جشنواره چهل و دوم» ۱۸ میلیارد تومان است/ ما مصارف بودجه‌ها را به صورت «شفاف» اعلام خواهیم کرد

نشست رسانه‌ای مهدی حامدسقائیان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز ۲۴ دی ماه با تلاوت آیانی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی حامدسقایان دبیر و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی جشنواره درباره بخش‌های مختلف دوره چهل و دوم به ارایه توضیحات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در ابتدای این نشست پوستر اصلی جشنواره با طراحی حامد مغروری و با حضور کاظم نظری و مهدی حامدسقایان رونمایی شد.

سپس کاظم نظری از اصحاب رسانه، همکاران خود در اداره‌کل هنرهای نمایشی و همچنین مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره و ستاد برگزاری این رویداد قدردانی کرد.

در ادامه حامدسقایان به ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های خود و بخش‌های مختلف چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و گفت: سیاستی که برای این دوره از جشنواره تعیین کردم «تثبیت ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی» است و شعار «امید، نشاط، همدلی» را برای جشنواره انتخاب کردم.

حضور ۸ اثر بین المللی و ۹ نمایش درباره غزه در «تئاتر فجر»

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل از ارمنستان، یونان، تاجیکستان، عراق و ایتالیا ۸ اثر در جشنواره حضور دارند.

سقایان تاکید کرد: به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ما هم باید واکنش نشان می‌دادیم، از این رو فراخوانی ارایه دادیم و هنرمندان در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی با این موضوع آثاری را ارایه دادند که در نهایت ۹ اثر در این بخش از جشنواره حضور دارند.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه سخنان خود یادآور شد: از همه هنرمندان در سراسر کشور سپاسگزارم و امیدوارم جشنواره امسال اسبابی را فراهم کند که مردم در ایام جشنواره شور و نشاط و همدلی بیشتری را تجربه کنند.

در ادامه مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: تئاتر در این روزها شرایط سختی را به لحاظ بودجه و سخت‌افزار دارد، اگر سینما و تلویزیون می‌خواهد رشد کند باید به تئاتر توجه بیشتری شود. ما به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم از برخی هنرمندان توانمندی که در شهرستان‌ها حضور دارند در جشنواره میزبانی کنیم. تئاتر نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارد.

نظری متذکر شد: در این کلان ‌شهر سالن سخنرانی ساخته شده اما سالن تئاتر نه. تئاتر نیازمند تشکیلاتی بزرگ مانند سازمان است تا ردیف‌بودجه مشخص و مستقل داشته باشد زیرا یک اداره‌کل پاسخگوی ۴۰ هزار هنرمند فعال در عرصه تئاتر نیست.

سپس امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر با ارایه گزارشی از بخش‌های مختلف جشنواره، بخش هویت ملی را از بخش‌های مهم این دوره از جشنواره یاد کرد و گفت: در این بخش ۵ نمایش با موضوع حاج قاسم سلیمانی حضور دارد.

۱۸ میلیارد تومان بودجه «تئاتر فجر ۴۲»

وی ادامه داد: ۹ نمایش با موضوع غزه نیز در جشنواره حضور دارند و در بخش دانشجویی ۲ اثر نیز با موضوع غزه تولید شده است که نشان از واکنش دانشجویان به موضوع جنایات رژیم صیونیستی در غزه دارد.

شفیعی درباره بودجه این دوره از جشنواره تصریح کرد: بودجه جشنواره ۱۸ میلیارد تومان است و تلاش می‌کنیم بخش زیادی از بودجه در اختیار هنرمندان حاضر در جشنواره قرار گیرد.

دبیر اجرایی جشنواره تاکید کرد: از روز چهارشنبه بلیت‌فروشی آثار جشنواره در سامانه «گیشه تئاتر» شروع می‌شود. امسال کارت مهمان و ویژه نداریم و همه مخاطبان و هنرمندان مهمان ویژه ما در جشنواره هستند.

وی اعلام کرد که مراسم افتتاحیه جشنواره روز ۱ بهمن در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

سپس حامدسقایان یادآور شد: امسال وزارت ارشاد روی بخش آثار حکیم نظامی گنجوی تاکید داشت. متاسفانه آثار تولید شده در این بخش کیفیت مدنظر را نداشتند و تنها یک اثر با این موضوع در جشنواره حضور دارد. دانشجویان عزیز می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف بلیت آثار جشنواره را تهیه کنند.

دبیر جشنواره اظهار کرد: امیدوارم هنرمندان جوان با امید و نشاط به غنای تئاتر بیافزایند. اگر بودجه اجازه می‌داد دوست داشتم جشنواره را از مهدکودک تا دانشگاه، کارخانه‌ها و مراکز و مناطق مختلف و به عنوان یک رویداد ملی برگزار کنم.

امسال بودجه جشنواره برای تئاتر هزینه ‌می‌شود نه حاشیه‌هایش

سپس مدیرکل‌ هنرهای نمایشی بیان کرد: توصیه ما به دبیر جشنواره این بوده که کیفیت آثار بالا و همچنین محتوا باید ارزشمند باشد. دبیر جشنواره و همکاران‌شان در حوزه داوری خیلی به این نکات توجه کردند و این امر را در جشنواره شاهد خواهید بود.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بودجه جشنواره و این‌که بدهی از بودجه جشنواره دوره چهل و یکم باقی مانده یا نه، تصریح کرد: بودجه دوره گذشته کاملا تامین شد و این‌که ریخت و پاش شد کمر ما را شکست. اصولا درست نیست به اسم رویداد انقلاب بودجه را در جاهای دیگر هزینه کرد. امسال این اتفاق نیفتاد و دبیر جشنواره تمام تلاش خود را کرده است تا بودجه برای تئاتر، نه حاشیه تئاتر هزینه شود.

سقایان نیز یادآور شد: جشنواره تئاتر هم مانند جشنواره فیلم فجر دارای ردیف بودجه ثابت باشد. شفافیت مالی مهم‌ترین نکته است و ما بودجه‌ها را به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه این نشست درباره جشنواره‌های منطقه‌ای و به سرعت برگزارشدن آنها بدون انعکاس رسانه‌ای درست، توضیح داد: جشنواره استانی برگزار و آثار برتر به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند و این‌که انعکاس مناسب رسانه‌ای ندارند ایراد از ما است و باید از اصحاب رسانه در این خصوص کمک بگیریم.

حامدسقایان نیز متذکر شد: من موافق جشنواره‌های منطقه‌ای هستم نه با این رویکرد و معتقدم باید رویکرد و روند برگزاری این جشنواره‌ها تغییر کند. فشردگی برگزاری این جشنواره آسیب‌زننده است و باید تغییر کند.

دبیر جشنواره درباره میزان بودجه تامین شده، تاکید کرد: کمتر از یک‌سوم بودجه تخصیص پیدا کرده و تاکنون هزینه داوری‌ها را پرداخت و قرار است کمک‌هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

نظری نیز در این باره گفت: تا پایان جشنواره تعهدات جشنواره پرداخت خواهد شد.

لزوم در نظر گرفتن بودجه مستقل برای جشنواره

وی درباره رایزنی برای افزایش بودجه تئاتر، تاکید کرد: ما بودجه مدنظر را به وزارت‌خانه ارایه دادیم و در حال رایزنی و گفت‌وگو برای افزایش بودجه هستیم. باید برای جشنواره نیز بودجه مستقل در نظر گرفته شود. تحریم‌های ظالمانه کار را برای جشنواره تئاتر، فیلم و تجسمی سخت کرده است.

سپس حامدسقایان دباره تغییر ساختار جشنواره ضمن بیان نکاتی، تاکید کرد: دبیرخانه جشنواره باید چابک‌سازی شود. مکانیزم انتخاب آثار، جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای باید تغییر کند. اگر جشنواره دور بعد را خودم تحویل گرفتم تغییراتی اساسی ایجاد خواهم کرد اگر نه ۷۰ صفحه آسیب‌شناسی جشنواره را در اختیار دوستان دیگر قرار خواهم داد.

وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره و تعدا آثار کم در این دوره، یادآور شد: ۱۴۰ اثر از ۵ قاره متقاضی حضور بودند که استقبال خوبی است. اما همان ابتدا بخش زیادی به دلیل منطبق‌نبودن با فرهنگ ما حذف شدند. برخی آثار هم کیفیت لازم را نداشتند.

دبیر جشنواره تاکید کرد: ضربان‌های سیاسی جهان روی فعالیت‌های ما تاثیر می‌گذارد ولی ما در این دوره میزبان ۸ اثر خوب هستیم در حالی‌که برخی جشنواره‌ها با یک یا ۲ اثر بین‌المللی برگزار می‌شوند. جشنواره‌های بزرگ جهان از دولت، شهرداری و حامیان مالی بودجه‌های خود را تامین می‌کنند. ما باید در جشنواره تئاتر فجر هم به این سمت حرکت کنیم که طی یک برنامه‌ریزی ۴ تا ۵ ساله می‌توان به این امر دست پیدا کرد.

نظری هم متذکر شد: در جشنواره‌های معتبر دنیا شهرداری‌ها حامی اصلی هستند اما در این جشنواره نه شهردار و نه مقامات ارشد شهرداری را نمی‌بینیم ولی در جشنواره فیلم، شهردار و مقامات را می‌بینیم.

حامدسقایان درباره بخش تبلیغات جشنواره، متذکر شد: باید مدیریت تبلیغات و بازرگانی تئاتر و افراد متخصص داشته باشیم. جشنواره تئاتر فجر با برنامه‌ریزی ۵ ساله می‌تواند مستقل و سودآور شود. ما در حوزه برندسازی تئاتر متخصص داریم ولی باید به‌روز شویم.

دبیر جشنواره، تصریح کرد: ما در این دوره صرفه‌جویی در هزینه برای هنرمندان نداریم بلکه صرفه‌جویی در حاشیه‌ها داریم.

حامدسقایان درباره جشنواره تئاتر دانشگاهی، تصریح کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی باید هر ساله برگزار شود و بخش تئاتر دانشگاهی در این دوره به عنوان جایگزین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست.

سپس مجتبی صفری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز در بخش پایانی این نشست گفت: تئاتر در دانشگاه‌ها هم شرایط خاصی دارد. کانون‌های تئاتر در دانشگاه‌ها کمتر از کانون‌های دیگر هستند. فرایندی را که برای تئاتر در دانشگاه‌ها شکل بگیرد فقط به جشنواره تئاتر ختم نکردیم.

وی ادامه داد: نسبت وزارت علوم و دانشگاه‌ها مثل نسبت سایر وزارت‌خانه و زیرمجموعه‌های‌شان نیست. دانشگاه‌ها در فعالیت‌های خود مستقل هستند و با یک ابلاغیه نمی‌توانیم یک وحدت رویه در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل هنرهای نمایشی داریم که طی آن ارتباط انجمن‌های نمایش و سایر بخش‌ها با دانشگاه‌ها بیشتر شود.

صفری تاکید کرد: به دنبال وحدت رویه هستیم تا در همه دانشگاه‌ها کانون‌های تئاتر و فعالیت‌های تئاتری وجود داشته باشد. ما آمادگی حمایت از تمامی اجراهایی را که در بخش دانشگاهی جشنواره فجر حضور دارند برای اجرا در دانشگاه‌های سراسر کشور، داریم.

منبع: سینماپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا