مرحوم طالب‌زاده بنیان‌گذار شبکه مقتدر ضد اسرائیلی در آمریکا و اروپا بود

مرحوم نادر طالب زاده با ایجاد شبکه مقتدر ضد اسرائیلی در آمریکا و اروپا، ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را به وجود آورد.

روز گذشته، یکشنبه ۹ اردیبهشت مراسم بزرگداشت دومین سالگرد مرحوم نادر طالب زاده با عنوان «قدس از چشمان آقای نادر» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

حامد قشقاوی، دبیر رویداد «قدس از چشمان آقای نادر» بیان کرد: مرحوم نادر طالب زاده قسمت عمده‌ای از زندگی خودش را به مبارزه با اسرائیل و رژیم صهیونسیتی و مباحث لابی‌های اسرائیل در آمریکا و اتفاق‌های منطقه و شرایط بین المللی و تغییرات معادلات ژئوپلیتیک سپری کرد.

او تصریح کرد: مرحوم نادر طالب زاده در زمان حیات خود سفری به آمریکا داشت و سپس، با شهید مرتضی آوینی، مستند «ساعت ۲۵» را ساختند و مرحوم طالب زاده، یک سری ارتباطات با منتقدان آمریکایی برقرار کرد و در سال ۲۰۰۶، سفری داشت که ایشان را بسیار تحت تأثیر قرار داد و حس کرد شبکه‌ای از مخالفان اسرائیل در میان میهن پرستان آمریکایی در حال شکل گیری است و با آنها ارتباط گرفت.

گفتنی است که در گرامیداشت مرحوم نادر طالب زاده، چهره‌های مختلفی حضور داشته‌اند که می‌توان به آیت الله قائم مقامی، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمود مهتدی، دیپلمات سابق، مجید شاه حسینی، رئیس فرهنگستان هنر، حمیدرضا مقدم فر، مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه، سعیدرضا عاملی، رئیس اندیشکده مطالعات جهان، امیرحسین ثابتی، نماینده منتخب مجلس، شهریار بحرانی، کارگردان سینما، علیرضا قزوه، شاعر رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما، رضا برجی، مستندساز حوزه جنگ، رضا منتظمی، مدیر عامل و اجرایی افق نو و دیپلمات سابق، محمدصادق شهبازی، قائم مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، محسن مقصودی، فعال رسانه‌ای و مستندساز و حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

رضا منتظمی، مدیر عامل و مدیر اجرایی افق نو و دیپلمات سابق درمورد شخصیت مرحوم نادر طالب زاده بیان کرد: آشنایی بنده با مرحوم نادر طالب زاده باعث شد که زندگی‌ام زیر و رو شود. چون بنده در کنگو سفیر بودم و فیلم «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی ساخته شده بود و فهمیدم که فیلم بسیار تأثیرگذاری است چراکه حضرت مریم سلام الله علیها از نگاه قرآن معرفی شده بودند. از اینرو، آن را دوبله کردیم و نه تنها کنگو، بلکه کشور آفریقا را تسخیر کرد و وقتی دیدیم که هنر تا این اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد به سراغ مستند‌های اینچنینی رفتیم و با مرحوم طالب زاده آشنا شدم.

مدیر اجرایی افق نو گفت: بعداً، مرحوم نادر طالب زاده مأموریتی را به بنده داد که در ۴-۳ سال اقامت بنده در فرانسه خیلی سرنوشت ساز بود و جهان بینی آن زمان ایشان به موضوع درگیری رژیم صهیونیستی با غزه بود.

او افزود: مرحوم نادر طالب زاده می‌گفت از قبل از انقلاب در آمریکا بوده و در آن جا با سینماگران ارتباط داشته و مصاحبه کرده است ولی برای اروپا دستش خالی بوده است و به بنده گفت که این ۴-۳ سال اقامت شما در آن جا فرصت استثنایی است تا بتوانم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم و بنده، توانستم یک فهرست از کشور فرانسه و سپس، از کشور‌های اروپایی دیگر گردآوری کنم و در ایران، کلید کنفرانس‌های بزرگی زده شود؛ به طوری که آثار آن‌ها را در آمریکا و اروپا مشاهده می‌کنیم و درواقع، مرحوم حاج نادر طالب زاده در اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به ظلم رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه سهمی داشت. چون اسرائیل در منطقه و غرب حضور و سیطره‌ی مطلق دارد.

گفتنی است که نادر طالب زاده در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شده است و کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا داشته است.

مرحوم طالب زاده در سال ۱۳۴۸ به آمریکا رفت و در آمریکا زندگی کرد و سرانجام، در شهریور ماه سال ۱۳۵۷ در اواخر تحصیلات دوره کارشناسی ارشد به ایران بازگشت.

او از سال ۱۳۵۹، فعالیت خود در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد که می‌توان به «خنجر و شقایق»، «بیداری خاموش»، «راز»، «عصر»، «ساعت ۲۵» و سریال «بشارت منجی» اشاره کرد.

مرحوم نادر طالب زاده در روز‌های پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت خود را به عنوان مترجم و راهنمای برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شروع کرد و ۱۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه تهران تایمز را تأسیس کرد و دو هفته پیش از شروع جنگ تحمیلی در تابستان ۱۳۵۹، مستند خوزستان را تولید کرده و در اواخر همان سال، ساخت مستندی به نام واقعیت از ماجرای گروگانگیری را آغاز کرده است. در سال ۱۳۶۰، به عنوان خبرنگار صدا و سیما راهی جبهه‌های دفاع مقدس شد و در آنجا مستند شوش، شهر شهیدان گمنام را تولید کرد و به تهران بازگشت.

مرحوم نادر طالب زاده، پس از آن، تا پایان جنگ به عنوان فیلمساز در مرکز تولید فیلم در تهران مشغول فعالیت شد و پس از پایان جنگ تحمیلی، مدیر مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی شد و سپس به مرور، به عنوان منتقد سیاست‌های رسانه آمریکا در تلویزیون مطرح شد.

از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

او در جنگ بوسنی شرکت داشته و همچنین، پس از پایان جنگ تحمیلی سابقه همکاری با شهید مرتضی آوینی را داشته است.

مرحوم نادر طالب زاده تهیه کننده، کارگردان، مستندساز و مجری تلویزیون بود و همچنین، دبیر کنفرانس بین المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از افراد موثر در تأسیس شبکه افق سیما و نیز، عضو هیئت اندیشه ورز این شبکه بود.

مرحوم نادر طالب زاده در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، بعد از طی یک دوره سخت و طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر او در نزدیکی مزار شهید آوینی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا