سقوط پهلوی‌چی‌ها در شب نابودی سلطنت/ من و تو؛ شبکه‌ای که دوست و دشمن به‌دنبال شفافیت مالی آن بودند

پخش شبکه من و تو در حالی به پایان رسید که شفافیت مالی این شبکه در سایه‌ای از ابهام باقی مانده است.

شبکه من و تو پس از ۱۴ سال فعالیت در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد. این شبکه لندنی خوش رنگ و لعاب که نان تلویزیون‌های لس‌آنجلسی را آجر کرد با تاکید بر سبک زندگی غربی توانست برای خود مخاطب جذب کند.

اباحی‌گری، رقص، آواز، دور کردن مردم ایران از باور‌های ایرانی و اسلامی و ترویج فرهنگ غربی برای خانواده‌ها و دست آخر ورود به سیاست با تاکید بر سفیدشویی رژیم پهلوی همه آن چیزی بود که این شبکه سلطنت‌طلب به خورد مخاطب خود می‌داد.

شبکه‌ای که اصرار عجیبی برای نشان دادن دستاورد‌های ایران در قبل از انقلاب داشت و با پخش مستند‌هایی که در آن زندگی مرفهین قبل از انقلاب و برخی پیشرفت‌های ایران برای مخاطب برجسته‌سازی شده بود سعی در تبلیغ خاندان پهلوی و زیر سوال بردن حرکت تاریخی مردم ایران در نهضت انقلاب اسلامی داشت.

این شبکه که در هر آشوبی در کشور بر تنور اغتشاشات می‌دمید با جمع کردن سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان سعی بر ناامنی فزاینده در کشور داشت که نمونه آن را در اغتشاشات سال گذشته در کشور شاهد بودیم. گرچه مکر آن‌ها به خودشان بازگشت و پس از گذشت یک سال از اغتشاشات، شبکه من و تو که به‌دنبال فروپاشی کشور بود، خود از هم فروپاشید و تعطیل شد.

این شبکه که برای سومین بار است اعلام تعطیلی کرده در دفعات پیش با پیدا کردن منابع مالی از تعطیلی نجات پیدا کرده بود، اما سوال اینجاست کیوان و مرجان عباسی (مدیران این شبکه) چه منابعی برای برپایی من و تو پیدا می‌کردند که هیچ‌وقت آن را برای مردم به‌طور شفاف نگفتند. این سوال حتی برای کسانی که رابطه خوبی با مدیران من و تو دارند هم وجود دارد.

مهرداد فرهمند خبرنگار سابق بی بی سی فارسی و کارشناس این روز‌های اینترنشنال در رشته توییتی درباره کیوان عباسی مدیر شبکه من و تو نوشته است: او در تکگویی مفصل و سه قسمتی به نام «در جستجوی یک رؤیا» تاریخ خودش و تلویزیونش را بسیار دلنشین بیان کرد، اما آنجا که از پول حرف زد و اینکه چگونه برای تلویزیونش بودجه گرفته، حرفش به دل می‌نشست، اما به عقل، نه.

همه را به حساب «فرشته‌های سرمایه‌گذار» نوشت، اما این را نگفت که این ملائکه زمینی، نذر نکرده‌اند بلکه سرمایه‌گذارند. کارشان این است که دست جوان قابلی را که پول ندارد بگیرند و کسب و کارش را رونق بدهند تا وقتی بازارش گرم شد، سودی هم نصیب آن‌ها شود نه اینکه پولشان را در چاه ویلی بریزند که ته ندارد و هیچ وقت هم به آب نمی‌رسد. هر کس در حد بچه‌گربه بنده از کاسبی سردربیاورد می‌داند از تلویزیون فارسی‌زبان در خارج از ایران پول در‌نمی‌آید. تلویزیون حتی خرج خودش را نمی‌تواند دربیاورد. سرمایه‌گذار هر قدر هم فرشته باشد چرا باید میلیون‌ها دلار پول بدهد تا مردم ایران بنشینند تخمه بشکنند و بفرمایید شام و شعر یادت نره تماشا کنند؟ هیچ چیز هم عایدش نشود. فرشتگان اگر چیزی برای انسان‌ها می‌آورند از جیب خدا خرج می‌کنند. آقای عباسی نفرمودند فرشتگان، پول کدام خدا را به دست ایشان دادند.

مهرداد فرهمند

ستار سعیدی خبرنگار سابق بی بی سی فارسی که هم‌اکنون در افغانستان اینترنشنال کار می‌کند در اینستاگرام خود به موضوع نبود شفافیت مالی من و تو  اشاره کرده و نوشته است: این رسانه خوش رنگ و لعاب که از اول تا آخر ندانستیم چه کسی پولش را تامین می‌کند به دلایل مالی تعطیل شد.

شفافیت مالی من و تو برای اولین بار توسط علی علیزاده در سال ۹۷ که به‌عنوان کارشناس به این شبکه رفته بود مطرح شد و از آنجا موجی در بین مردم برای شفافیت مالی این شبکه ایجاد شد که هیچ‌گاه مدیران من و تو به این شفافیت تن ندادند.

نبود شفافیت مالی من و تو باعث اعتراض چهره‌های سلطنت‌طلبی که سال‌ها با نظام جمهوری اسلامی در مخاصمه به سر می‌برند، شد. شهرام همایون مدیر شبکه سلطنت‌طلب کانال یک در سال ۹۸ درباره انتشار ترازنامه شبکه ماهواره‌ای من و تو صحبت کرد که بر اساس آن در ۱۰ سال گذشته ۹۵ میلیون پوند خرج این شبکه شده و فقط سه میلیون پوند درآمدزایی داشته است.

علی افشاری یکی دیگر از افراد ضدانقلاب در توییتر نوشت: این شبکه تا پایان کار٬ به شیوه‌ای پیچیده و غیر رسانه‌ای حاضر نشد منابع مالی خود را به طور شفاف معرفی کند. چراکه آشکار شدن منابع مالی٬ هویت و نیت سیاست‌گزارانی را فاش می‌کرد که بنا بود به دلایلی که برای مخاطب ایرانی روشن نیست، پنهان بمانند. بی‌گمان سرمایه‌گذاران منوتو دوستدار مردم ایران نبودند؛ مغرضان پشت‌پرده‌ای بودند به دنبال اهداف منفعت‌طلبانه‌ی خود که آینده‌ی دموکراتیک و سعادتمند ایران و رفاه ملت برایشان اندک اهمیتی نداشت. پیچیدگی‌ها و‌تعارضاتی نیز در عملکرد آن وجود داشت. آینده هویت آنان را آشکار خواهد کرد.

علی افشاری

پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در کشور که رسانه‌های ضدایرانی مثل من و تو، اینترنشنال و بی بی سی که با اخبار جهت‌دار به‌دنبال آشوب و تجزیه کشور بودند هیچ‌کدام به مقصود خود نرسیدند و هر یک با بحران‌هایی مثل تعطیلی، جابجایی و اخراج کارکنان خود مواجه شدند.

کارکنان من و تو که از این به بعد باید کاسه گدایی برای رفتن به رسانه‌های ضدایرانی دیگر در دست بگیرند باید نیم‌نگاهی به دست صاحب‌کار خود کیوان عباسی داشته باشند تا در پروژه‌های جدیدی که در آینده می‌گیرد از آن‌ها استفاده کند چراکه بیشتر کارکنان من و تو کسانی هستند که توانایی کار خبرنگاری را ندارند و باید در حد همان برنامه‌هایی که در قالب سبک زندگی برای مردم پخش می‌کردند فعالیت کنند و از آنجا که رسانه‌های ضدایرانی همگی بر خبررسانی متمرکز هستند پرسنل من و تو یا باید به شبکه‌های بی‌محتوای لس‌آنجلسی بروند و یا خود را برای کسب درآمد در فضای مجازی ارائه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا