مساله محیط زیست فیگور روشنفکرانه نیست/ مرگ شهرها در «اوراد باد»

محمدرضا خوش‌فرمان مستندساز از ساخت مستند «اوراد باد» که درباره خشکسالی‌ است، خبر داد و عنوان کرد مساله محیط زیست دیگر یک فیگور روشنفکرانه نیست.

محمدرضا خوش‌فرمان مستندساز درباره کارهای اخیر خود گفت: در حال حاضر مشغول به ساخت مستندی به نام «اوراد باد» هستم که درباره سیستان است. در این مستند به موضوع خشکسالی می‌پردازیم. تولید «اوراد باد» از تیر ماه سال ۱۴۰۲ شروع شده است و تا شهریور ۱۴۰۳ با پایان بادهای ۱۲۰ روزه ادامه خواهد داشت.

این مستندساز درباره علت پرداختن به این موضوع بیان کرد: خشکسالی‌های پی در پی رمق مردم سیستان را گرفته و زندگی را مختل کرده است. از سوی دیگر گرمایش زمین و کم بارشی وضعیت آب و هوایی ایران را در معرض خطر خالی از سکنه شدن قرار داده و این موضوع باعث شده است که مستندسازان با این هشدار جدی روبه‌رو شوند و بیش از پیش به ساخت اینگونه مستندها بپردازند. داستان خشکسالی و مرگ شهرها موضوعی باستانی است و به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود.

کارگردان «پدگر» تاکید کرد: ایران در اضطراب اقلیمی است، ساخت مستندهای محیط زیستی در ایران ضرورت جدی دارد و دیگر موضوع هشدار پیشگیرانه نیست. ما در گرداب بحران‌های زیست محیطی در حال غرق شدن هستیم که بخشی به دلیل بی مسؤولیتی و بخشی دیگر نشان از نبود دانش مدیریت محیط ‌زیست، کشاورزی، منابع آب و انرژی است، همچنین بخشی از آن به دلیل گرمایش جهانی، تغییر اقلیم و تولید جهانی کربن به وجود آمده است.

خوش‌فرمان افزود: افزایش جمعیت انسانی و گونه‌های مهاجم در طبیعت، آینده محتومی برای انسان به‌وجود خواهد آورد. در ایران مهاجرت و کوچ اقلیمی مساله‌ای جدی است؛ فرسایش خاک، آلودگی هوا، صنایع نفتی و پتروشیمی، مرگ جنگل‌ها، آلودگی و صید بی رویه از دریا، انقراض گونه‌ها، دستبرد به منابع آبی زیر زمینی، فرونشست زمین و … مسایلی است که سینمای مستند می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای مسؤولان ارسال کند.

وی در پایان عنوان کرد: به نظر می‌رسد که بخش محیط‌زیست در جشنواره «سینماحقیقت» دوباره ایجاد شده است. دیگر مسایل محیط‌زیستی، یک فیگور روشنفکرانه نیست که احزاب، فستیوال‌ها و بازار از آن برای دیده شدن بیشتر استفاده کنند بلکه الزامی جهانی است و باید ضمیمه و پیوست هر تصمیم باشد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا