ادای دین به مادران سرزمینم؛ تئاتر هنرمندانه هزینه زیادی دارد

کارگردان نمایش «انفجاری در قلب» با بیان چالشها و ویژگیهای نمایش مونولوگ از وضعیت دشوار اقتصادی و اجرای تئاتر گفت.
امین سعدی کارگردان نمایش «انفجاری در قلب» که این شبها در تئاتر هامون روی صحنه رفته است درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «انفجاری در قلب» درباره مادرانی است که همراه با مریضیها و سختیها، جان خودشان را و شیره وجودشان را در اختیار بزرگ شدن کودکانشان قرار میدهند. مادر استعارهای از مام وطن است که نمایش به او میپردازد. در حال حاضر ۲ نمایش «ساحلیها» و «انفجاری در قلب» را روی صحنه دارم که هر ۲ نوشته وجدی معود نویسنده و کارگردان لبنانی کانادایی است؛ «ساحلیها» در مورد پدران سرزمین و «انفجاری در قلب» درباره مادران سرزمین است. هر ۲ این مضامین دغدغه شخصی خودم بود که وقتی آنها را از این نویسنده خواندم و تصمیم گرفتم تا هر دویشان را در یک بازه زمانی کار کنم تا ادای دینی به مادران و پدران سرزمین باشد.
اهمیت پشت صحنه در اجرای مونولوگ
وی در رابطه با شیوه مونولوگ این نمایش عنوان کرد: پیش از این نمایش هم تجربه کار مونولوگ را در نمایشهایی مثل «منگی» داشتم. اجرای کار مونولوگ خیلی دشوار است خصوصاً که در پلاتو دکور، نور و لباس ندارید و باید در آن فضای خالی هر آنچه را که در ذهن دارید با صبوری به بازیگر نشان بدهید و او را راهنمایی کنید تا خود او بتواند متن را به خوبی درک کند و در موقعیت و فضا قرار بگیرد. با توجه به تجربه، با صرف زمان و تمرین زیاد و پشت صحنهای که باید به خوبی اتفاق بیفتد میتوان این کار را انجام داد چراکه بازیگر روی صحنه تنهاست. وقتی همه این فاکتورها لحاظ بشود، میتوان به خوبی از پس مونولوگ برآمد.
سعدی که پیشتر نمایشهای «منگی» و «ساپو» را روی صحنه برده است درباره ویژگیهای اجرایی این نمایش بیان کرد: ما در شیوه اجرایی خودمان از دکور مینیمالی که سایه، نور و رنگ در آن بسیار تأثیرگذار است، استفاده کردیم تا بتوانیم جهان ذهنی کاراکتر اصلی را به تصویر بکشیم. در گریم و لباس نیز تلاش کردیم تا اتفاقی ویژه رقم بزنیم. در صحنه، لباس و گریم شخصیت تغییر میکند تا نشان دهیم جهان خود نمایش دچار تغییر شده است. من نمایشنامه معود را دراماتورژی کردم، جهان اصلی اثر درباره بانوان و زنان است و کاراکتر اصلی نمایش پسربچهای است که وهاب نام دارد و در طول داستان به دگرگونی میرسد. وهاب در متن اصلی خواهر دوقلویی دارد که مدام از او سخن میگوید. من جهان اثر را بر خواهر دوقلوی وهاب متمرکز کردم و جهان را از دید او روایت کردم. تغییر لباس و گریم هم بیانگر همین تغییر در جهان نمایش است.

تئاتر روشنفکری و هزینههای بالای تولید
کارگردان نمایش «انفجاری در قلب» در پایان با اشاره چالشهای اقتصادی امروز تئاتر گفت: فاطمه کوهستانی تهیهکننده این نمایش به ما کمک بسیاری کرد. اما اساساً تئاترهایی که فضای روشنفکری و تئاتریکال دارند و فضای واقعی هنر را به نمایش میگذارند، هم هزینههای بسیاری دارند و هم نیازمند جلسات بسیاری برای تمرین هستند که منجر به صرف شدن زمان زیادی میشود. این زمان طولانی نیز نیازمند بودجه بیشتر است. از آن سو هم به واسطه حجم کارهای دیگری که نمیدانم چه نامی باید برای آنها انتخاب کرد، فروش نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. سعی کردیم تا در تبلیغ کار فعال باشیم اما با این حال تئاتر ظرفیت محدودی دارد و اینها به لحاظ اقتصادی ضرر زیادی به ما وارد کرده است. از تیم پشت صحنه و فائقه شلالوند که زمان زیادی را صرف این نمایش کرد ممنونم. حدود ۵ ماه تمرین کردیم و امیدوارم این مسیر برای او و همه ادامه داشته باشد.
به گزارش مهر، نمایش «انفجاری در قلب» از ۱۴ آبان در تئاتر هامون روی صحنه رفته است.
عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده: وجدی معود، مترجم: نازنین میهن، تهیهکننده: فاطمه کوهستانی، کارگردان: امین سعدی و بازیگر: فائقه شلالوند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دختری با ترس کودکی خود مواجه میشود.
عکسها از مریم رحمانی است.




