نگاهی به کارنامه باشگاه فیلم سوره؛ از «مصلحت» تا «باغ کیانوش»
باشگاه فیلم سوره از ابتدای تاسیس تا به امروز محلی برای «کسب تجربه فیلمسازی» برای علاقهمندان بوده است و فیلمسازان مستعد و جوانی اولین تجربیانشان را از این باشگاه آغاز کردند.
وقتی صحبت از «باشگاه» میشود، بیش از هر چیز ورزش و ورزیدگی به ذهن متبادر میشود. از همین منظر است که میتوان گفت، باشگاه فیلم سوره، نامی بامسما دارد. نهادی که در سایت رسمی آن تاکید شده؛ «باشگاه فیلم سوره نه استودیوی فیلمسازی ست و نه آموزشگاه!» و در ادامه ماموریت خود را اینگونه شرح داده است: «باشگاه، محلیست برای رشد و توانمند شدن افراد مستعد و باانگیزهای که باور دارند با آثارشان میتوانند قدمهای بلندی در عالم سینما بردارند و نقشی مهم در آینده کشورمان ایفا کنند.» باشگاه فیلم سوره، از نظر سازمانی یکی از زیرمجموعههای مهم سازمان سینمایی سوره محسوب میشود که بنابر همین شرح کوتاه در شناسنامهاش، از ابتدای تاسیس تا به امروز محلی برای «کسب تجربه فیلمسازی» برای علاقهمندان بوده است.
فیلم سینمایی «باغ کیانوش» تازهترین محصولی است که به کارگردانی یکی از استعدادهای برخاسته از این باشگاه، روانه پرده سینماها شده است. به بهانه اکران این فیلم، در این گزارش کوتاه مروری بر عملکرد کارگردانان جوانی داشتهایم که در سالهای اخیر و به پشتوانه تجربههایشان در باشگاه فیلم سوره اولین فیلم بلند سینمایی خود را روانه پرده کردند.
محمدرضا خردمندان/ بیستویک روز بعد
امروز یکی از چهرههای آشنا در زمینه آموزش فیلمسازی به شمار میرود. کارگردان جوانی که در همان گامهای اولیه ساخت فیلمها کوتاه، بهواسطه درخشش بینالمللی انیمیشن کوتاه «پدر» نامش بر سر زبانها افتاد و بعدتر هم تبدیل به استعدادی نوظهور در زمینه کارگردانی شد.
محمدرضا خردمندان از هنرمندان باسابقه در باشگاه فیلم سوره بود که در سال ۹۵ برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود دورخیز کرد و ماحصل این دورخیز فیلم «بیست و یک روز بعد» شد. فیلمی که نویسندگی فیلمنامهاش را هم خردمندان با همراهی احسان ثقفی برعهده داشت و محمدرضا شفاه آن را تهیهکنندگی کرد.
این فیلم نه فقط اولین تجربه کارگردانی خردمندان در سینمای بلند که اساسا اولین تجربه باشگاه فیلم سوره در عرصه ساخت فیلم بلند سینمایی به شمار میرفت و اتفاقا رونمایی از آن در جشنواره فجر هم با استقبال مواجه شد. ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ و مهدی قربانی بازیگران اصلی این فیلم بودند که در سیامین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان درخشید و موفق به کسب ۷ پروانه زرین شد.
خردمندان که بعدها با کارگردانی سریال «از سرنوشت» در تلویزیون توانست با طیف گستردهتری از مخاطبان ارتباط برقرار کند این روزها در تدارک ساخت دومین فیلم بلند سینمایی خود است که احتمالا در جشنواره فجر پیش رو شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.
رضا زهتابچیان/ دیدن این فیلم جرم است
دومین و تا به امروز جنجالیترین محصول رسمی باشگاه فیلم سوره در سینمای ایران، همین فیلم «دیدن این فیلم جرم است» محسوب میشود. فیلمی که رضا زهتابچیان به پشتوانه فعالیتهایش در عرصه سینمای کوتاه، بهعنوان پروژهای ملتهب کارگردانیاش را برعهده گرفت و نه فقط در فرآیند ساخت که در فرآیند اخذ مجوز اکران هم با چالشهایی همراه شد.
«دیدن این فیلم جرم است» که مضمونی سیاسی و گزنده داشت اولین بار در جشنواره فیلم فجر ۹۷ اکران شد تا همه چیز حکایت از تولد یک فیلمساز جوان و مستعد در سینمای ایران داشته باشد. فیلمسازی که در نشستهای خبری، برخی رسانهها تجربهاش را به «آژانس شیشهای» دهه ۹۰ تشبیه کردند و خود نیز صراحتا از لزوم توجه جدیتر به مضامین سیاسی در سینمای ایران میگفت.
رضا زهتابچیان، در همان اولین گام فیلمسازی خود توانست چهرهای جسور از خود ارایه کند اما بعد از این فیلم پُرحاشیه، هنوز بر صندلی کارگردانی پروژه دیگری تکیه نزده است.
حسین دارابی/ مصلحت
بعد از حاشیههای «دیدن این فیلم جرم است» تیم اتاق فکر باشگاه فیلم سوره یک سوژه ملتهب دیگر را در دستور کار قرار داد. محمدرضا شفاه در مقام تهیهکننده این بار سراغ پروژه «مصحلت» رفت تا استعداد جوان دیگری از دل «باشگاه» به سینمای ایران معرفی شود.
حسین دارابی در سینمای کوتاه، بهویژه در جریان فیلمسازان انقلابی نامی شناختهشده بود و بهطور خاص با کارگردانی فیلمهای کوتاهی همچون «علمک» توانسته بود در ویترین رویدادهایی همچون جشنواره «عمار» خوش بدرخشد. دارابی در اولین تجربه سینمایی خود، کارگردانی فیلم «مصحلت» را در حال و هوایی تاریخی و سیاسی، برعهده گرفت.
این فیلم محصول سال ۹۹ بود و بهعنوان یک پروژه سیاسی، رونمایی از آن در جشنواره فجر، مورد توجه قرار گرفت. فیلمی که چهرههایی همچون فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینینیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی در آن ایفای نقش میکردند و کارگردان جوانش را به چهرهای معتبر در سینمای ایران تبدیل کرد.
دارابی که برای اولین فیلمش دیپلم افتخار جشنواره فجر را گرفته بود در گام بعدی سراغ فیلم «هناس» رفت و نشان داد که فیلمسازی دغدغهمند در پرداختن به مضامین ملی و اعتقادی در آثار خود است. این فیلمساز جوان همین روزها مشغول کارگردانی سومین فیلم بلند خود است که احتمالا در جشنواره فیلم فجر پیش رو شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.
رضا کشاورز حداد/ باغ کیانوش
بهانه این گزارش اکران عمومی «باغ کیانوش» است. فیلمی که در جشنواره چهلودوم فیلم فجر خوش درخشید و توانست در یکی از مهجورترین بخشهای سینمای ایران، کارگردانی خوشاستعداد را معرفی کند.
رضا کشاورز حداد که از فیلمسازان دهه هفتادی محسوب میشود و پیشتر در سینمای کوتاه و ساخت سریالهای تلویزیونی، نشان داده بود به سمت مخاطبان نوجوان گرایشهایی دارد، با استفاده از ظرفیت اقتباس یکی از آثار موفق نوجوانانه این سالهای سینمای ایران را به سرانجام رسانده است.
رضا کشاورز حداد در «باغ کیانوش» بهخوبی توانسته است جهان ذهنی نوجوانان فیلم خود را به تصویر درآورد و با بهرهگیری از تکنیکهای تصویری متنوع، فضایی رنگارنگ برای روایت خود خلق کند. فیلم «باغ کیانوش» با بازی بازیگرانی همچون شهرام حقیقتدوست و عباس جمشیدیفر، علاوهبر معرفی یک کارگردان مستعد به سینمای ایران، از حضور جمعی از بازیگران نوجوان هم بهره برده است که میتوانند در آینده، از چهرههای مطرح سینمای ایران باشند.
و این جریان ادامه دارد
همانطور که در این گزارش اشاره شد، بیشتر کارگردانان باشگاه فیلم سوره، فیلمسازی را ابتدا در مختصات سینمای کوتاه مشق کردند و برخی از آنها به پشتوانه تجربههایی که از ساخت فیلمهای کوتاه به دست آورده بودند توانستند گامهای ورود به سینمای بلند را مستحکمتر بردارند. این جریانی است که همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.
در ویترین جشنواره فیلمکوتاه تهران در مهر و آبان همین امسال، باشگاه فیلم سوره نمایندگانی داشت که یکی از پرواکنشترین این آثار فیلمکوتاه «راوی» بود. محمد پایدار کارگردان جوانی که یک سال پیشتر با فیلمکوتاه «نوشابه مشکی» در همین جشنواره خوش درخشیده بود، امسال فیلم بلندپروازانه «راوی» را با فضایی فانتزی به سرانجام رساند تا توان خود در کارگردانی را بیش از گذشته محک زده باشد.
پایدار حالا و همین روزها در حال کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی خود است. فیلمی که محصول باشگاه فیلم سوره است و احتمال میرود در ویترین جشنواره چهلوسوم فیلم فجر رونمایی شود. «تاکسیدرمی» نام این پروژه است که هنوز اطلاعات چندانی درباره آن منتشر نشده است اما به نظر میرسد، قرار است باشگاه فیلم سوره استعداد تازهای را به سینمای ایران معرفی کند.
منبع: مهر